4/21/2013

Ako som začala so zdravým životným štýlom



Niekto sa ma v komentároch opýtal ako som prišla k zdravému stravovaniu a cvičeniu. Veľké zrkadlo v chodbe som väčšinou úspešne obchádzala, no raz som zastavila, zahľadela sa na seba a zhrozila som sa, do akých rozmerov som nechala narásť svoje telo. Viem, ľudia sú na tom aj horšie, ale ja som na to nebola zvyknutá, vždy som mala celkom chudú postavu a na základke som takmer denne športovala a stravu som vôbec neriešila. Potom však prišla stredná a s ňou veľa stresu, málo času na jedlo, veľakrát som jedla len raz - dvakrát a stačil mi len jeden pohár vody za deň, samozrejme sladenej,alkohol som pila pomaly každý piatok a priberala. Občas som si zacvičila, chodila som si zabehať, na korčule - ale stravovala som sa stále zle, málo, bez raňajok .. Po lete prišiel zlom a ja som si povedala, že takto to ďalej nepôjde. Keď nie som so sebou spokojná ja sama, ako môže byť so mnou spokojný niekto iný? Spísala som vám teda pár rád, keby ste nevedeli ako začať.
1. Jedzte ovocie a zeleninu - tento bod sa vám zdá asi jasný, ale nie každý to vie denne zaradiť do svojho jedálnička. Ja som si to rozvrhla tak, že doobeda jem ovocie (hlavne lesné plody) a na obed, olovrant a večeru veľa zeleniny (samozrejme s mäsom/vajíčkom, a podobne). Nemusí to tak vyhovovať aj vám, každé telo funguje inak a má iné potreby, ak máte chuť večer na jablko, tak si ho dajte, rozhodne z neho nepriberiete a je to lepšie ako zjesť balík cukríkov.
2. Všímajte si štítky na potravinách, i keď najlepšie je kupovať také, ktoré ani žiadne štítky nepotrebujú. Veľa ľudí si myslí, že nízkotučný jogurt ich spasí, väčšinou je v ňom však tuk bohato nahradený cukrom, oveľa zdravšie a sýtejšie sú polotučné až plnotučné výrobky ( a neobhajujem to len preto, že som prešla na primal paleo, nízkotučné sú jednoducho grc, nebojte sa tukov, telo ich potrebuje viac ako sacharidy).
3. Vy sa rozhodujete čo je zdravé , nie výrobca potravín - veľa veci ktoré sú v reklamách propagované ako zdraviu prospešné ani zďaleka nie sú. Ochutená activia? S musli fit schudnete ? Somariny, všade sú tony cukru, nehovorím, že to musíte vyradiť z jedálnička úplne, ale jesť to každý deň vašemu zdraviu neprospeje..
4. Jedzte 4-5x denne - stále omieľané pravidlo, už len na mne však vidím, že to nie je blud. Keď jete málo, máte väčšie sklony sa potom prejedať, vaše telo si berie energiu zo svalov, máte väčšie chute na sladké a fastfoody, ktoré sú poruke.
5. Pite čistú vodu - najdôležitejšia vec, pite jej veľa!Žiadne sódy, džúsy, energeťáky .. káva a čaje sú. samozrejme, v poriadku :) Kedysi som si nevedela predstaviť, že by som pila neochutenú vodu, vždy som v nej musela mať aspoň citrón, po čase si však na to zvyknete a ani vás nenapadne dať si niečo iné.

6. Pamätajte, že vaše telo nie je stroj, nebude fungovať na 800 kalóriach denne len preto, že ste sa tak rozhodli. Ja osobne nie som zástancom počítania kalórii, nikdy som to nerobila a ani robiť nebudem, radšej budem chudnúť pomalšie ale z tamtoho by som sa asi zbláznila. Ak to však robíte a dostanete v ten deň chuť na čokoládu, dajte si ju. Všetko však s mierou a nerobte tú chybu, že potom už celý deň nič nezjete, lebo sa "nezmestíte do limitu". Občasné zahrešenie vám nenavráti kilá ktoré ste stratili, preto nemáte dôvod sa kvôli tomu cítiť zle alebo obviňovať.
7. Cvičte! Predsa nechcete dopadnúť so skinny-fat. Najlepšie sú HIIT tréningy a nebojte sa ani činiek, nebude z vás potom Rambo. Nájdite si čas aspoň 5x do týždňa,  polhodinu si vyčlení z dňa hádam každý.

11 komentárov:

  1. Já se te nechci vubec dotknout , to nee, prijde mi to vse spravne :) jen mi to z pohledu nekoho , kdo sleduje blogy prijde jako dalsi trend :O objevuje se to tento rok na kazdem 2. blogu :D tenhle lifestyle .. ale verim, ze to je velmi induvidualne a nektere to vazne bavi a chteji to pro sebe udelat ..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. možno tento rok, ja tak žijem už trochu dlhšie, teda aspoň snažím sa a vážne to nerobím pre nejaký trend ale pre svoje zdravie a telo, keďže máme len jedno :) neni to žiadna chvíľková záležitosť a rada by som k tomu motivovala aj ostatných

      Odstrániť
  2. Moc hezky jsi to napsala. já takto žiju už několik let..jediný problém mám s alkoholem..nepiju sice tvrdý alkohol..ale víno a pivo mám prostě ráda..sice už nechodím pít každý pátek jak jsi psala..:D a ani se nikdy neopíjím ale kdybych to omezila na skleničku až dvě za večer kdy někam jdu, tak bych byla spokojená...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no ten alkohol sa ani mne nepodaril úplne obmedziť, raz za čas si dám i keď z vína ma bolí hlava, tak radšej to pivko :D

      Odstrániť
  3. Moc dobrý článek.Inspirovalo mě to ! Doufám, že budou další :-) E.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mám rada články o chudnutí, športovaní, čiže mne to neprekáža :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. skvelý článok :) ja sa snažím žiť zdravo, cvičiť a tak .. len niekedy cez deň nemám takmer vôbec čas.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. úplne super pravidlá :)... ja mám vždy chuť zabiť niekoho, kto mi povie, že ovocie sa má jesť iba doobeda :D ja som bola zvyknutá prísť zo školy a prijať trochu cukru do tela. tak si radšej dám to ovocie, ktoré sa podľa neviem koho má jesť iba doobeda ako keby som sa nervovala večer a chýbal mi cukor :D ale tak snažím sa to už upravovať ale aj tak.. idem tam o ten princíp :DD
    a fest super fotky :) a lýtka máš tiež fest namakané, som ťa videla v piatok :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. mohla by si prosim napísať nejaký 5 dňový jedálniček napríklad? :)))) poprípade ake značky jogurtov jesť a tak :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no mohla, snáď sa do toho dokopem raz :D a ja si kupujem klasicky smotanové biele ktoré mi prvé padnú do košíka, väčšinou v jednote lebo tú mám najbližšie :D

      Odstrániť
  8. za tvůj zlom jsem ráda:) krásný článek

    OdpovedaťOdstrániť

Thank You for all Your comments :)